Fragment ze Statutu Szkoły
§ 1
W skład Zespołu Szkół nr 2 w Lesznie, zwanego dalej szkołą wchodzą:
Gimnazjum Dwujęzyczne nr 4 im. Zjednoczonej Europy w Lesznie
a) typ szkoły: gimnazjum,
b) siedziba szkoły: Leszno, ul. Bolesława Prusa 33,
c) bezobwodowa – dwujęzyczna,
d) czas trwania cyklu kształcenia wynosi 3 lata;
II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lesznie z Oddziałami Dwujęzycznymi i Międzynarodowymi
a) typ szkoły: liceum ogólnokształcące,
b) siedziba szkoły: Leszno, ul. Bolesława Prusa 33,
c) czas trwania cyklu kształcenia wynosi 3 lata,
d) liceum jest szkołą uprawnioną do realizowania w oddziale międzynarodowym dwuletniego Programu Matury Międzynarodowej (International Baccalaureate Diploma Programme). Skrótem nazwy oddziału międzynarodowego jest „IB”,
e) nauczanie w programie IB odbywa się na zasadach określonych przez organizację międzynarodową IBO (International Baccalaureate Organisation).
Organem prowadzącym szkołę jest Miasto Leszno.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.
Szkoła może prowadzić oddziały dwujęzyczne i międzynarodowe.
Szkoła działa jako jednostka budżetowa.
§ 2
Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
II. Cele i zadania zespołu szkół
§ 3
Szkoła realizuje zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
- zapewnia uczniom pełny rozwój umysłowy, moralno-emocjonalny i fizyczny w warunkach poszanowania i godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności zawartych w programach nauczania oraz poznawanie wymaganych pojęć na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia lub niezbędnych do uzyskania świadectwa dojrzałości;
- umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kształcenia lub wyboru zawodu;
- stwarza przyjazny klimat w szkole i pomaga młodzieży w dobrym funkcjonowaniu w systemie szkolnym;
- rozbudza twórcze postawy wobec siebie i świata;
- wdraża poszanowanie dorobku ludzkości w zakresie kultury i cywilizacji;
- kształtuje poszanowanie i tolerancję dla innych kultur i narodów;
- rozwija łączność z dziedzictwem poprzednich pokoleń;
- kształtuje środowisko wychowawcze poprzez pracę oświatową wśród rodziców;
- emocjonalnie i racjonalnie wiąże uczniów z ojczyzną i ideą pokojowego współistnienia i współpracy;
- kształtuje potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną;
- sprawuje opiekę pedagogiczną, wychowawczą i opiekuńczą;
- upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród młodzieży i dzieci oraz kształtuje postawy wobec ochrony środowiska.
§ 4
Kształcenie
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
- zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
- realizuje podstawy programowe ustalone dla szkoły;
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły;
- umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez: poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne oraz rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.
§ 5
Wychowanie
Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty, stosownie do warunków szkoły i wieku ucznia poprzez:
- zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów;
- systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów;
- realizowanie programu wychowawczego;
- realizowanie programu profilaktycznego;
- umożliwianie rozwoju w świadomości wychowanków poczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy i świata.
§ 6
Pomoc i opieka
Zadania opiekuńcze szkoła realizuje poprzez:
- objęcie opieką uczniów odpowiednio do ich potrzeb;
- zapewnienie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
- umożliwienie uczniom korzystania ze stołówki szkolnej;
- udzielenie pomocy materialnej w ramach posiadanych środków;
- zapewnienie uczniom stałej opieki pielęgniarskiej.